Дружна родина
«Навіщо скарб,коли в родині лад!»
(народне прислів’я)
1.Постановка проблеми, мотивація
- Епіграфом нашого заходу стало народне прислів’я: «Навіщо скарб, коли в
родині лад!» В підтвердження цих слів послухайте казку:
«Жив собі чоловік і було у нього п`ятеро синів. От став він помирати, та й
погукав до себе синів,добро своє між ними ділити. Кожному щось дісталось.
Вночі всі полягали спати, а старшому синові не спиться, все лежить та
Думає: «Заможно жила наша родина, а от розділив між нами батько добро,
всім по крихітці дісталось. Якби-то все до купи – то зажив би я – не тужив».
Не довго думаючи, старший син, поки всі спали, зібрав батькові пожитки,та
й втік далеко із дому. Купив собі будинок, став обробляти землю, продавати
збіжжя. Щороку його скриня наповнювалась новими скарбами.
Та не ставав від того хлопець щасливішим, навпаки - ходив все похмурішим, все сумував за своєю родиною, з якою так нечемно повівся. Так
продовжувалось доти, доки він не зрозумів: ніякі скарби в світі не замінять
родинного тепла, братерської любові, дружніх, безкорисливих стосунків.
Зібрав він тоді своє добро, яке за ці роки збільшилось в кілька разів та й
повернувся в батьківську хату.
Батько тим часом помер, брати жили бідно, майже голодували. З радістю
зустріли вони старшого брата, а той їм на те сказав: « Візьміть це добро.
Наживаючи його, я не отримав задоволення, бо завжди знав, що обікравши
вас, я залишив вас бідувати. Та я завжди заздрив вам, бо знав, що ви живете
разом у дружній родині, підтримуючи один одного і в радощах і в горі. Я
зрозумів, що ніякий скарб не замінить родинного затишку, дружніх сімейних
стосунків, підтримку брата – це і є неоцінений скарб».
Зраділи брати поверненню брата і стали вони жити, добро наживати у мирі
та злагоді
-Яка мораль цієї казки?
-Про який «неоцінений скарб» говорив старший брат?
-Які стосунки повинні бути в родині?
2.Моделювання ситуацій
Учні поділяються на дві групи. Одна відповідає від імені родини, у якої є
скарб, інша – у якої є лад. Кожна група пропонує свій варіант виходу з
ситуацій:
- у родині хтось занедужав;
- сім’я постраждала від пожежі;
- родина потрапила на безлюдний острів в результаті аварії корабля тощо
3.Робота з прислів’ями:
«Нема в світі цвіту цвітішого від маківочки, нема ж і роду ріднішого від матіночки», «У дитини заболить пальчик, а у матері серце»
-Як ви розумієте ці прислів’я?
- Завжди пам’ятайте, щоб родина була дружною і в сім’ї був лад, потрібно щоб в ній панувала любов, взаємоповага, взаєморозуміння, дружба. Пам’ятай, що до рідних слід ставитись з любов’ю, чуйністю, розумінням. Піклуйся про них, не завдавай їм прикрощів. Бережи рідних – це найдорожче, що у тебе є.
4.Проблемне питання
-В чому, по – вашому, заключається прояв справжньої любові до найрідніших вам людей – батьків? (…)
- А от послухайте, як про це написав в своєму оповіданні «Сьома дочка» В.Сухомлинський:
«Було у матері сім дочок. Ось поїхала мати в гості до сина, а син жив далеко – далеко. Повернулась додому аж через місяць.
Коли мати ввійшла до хати, дочки одна за одною стали говорити, як вони знудьгувалися за матір’ю.
-Я скучала за тобою, немов маківка за сонячним промінням, - сказала перша дочка.
- Я ждала тебе, як суха земля жде краплину дощу, - промовила друга дочка.
- Я плакала за тобою, як мале пташеня плаче за пташкою, - сказала третя.
- Мені тяжко було без тебе, як бджолі без квітки, - щебетала четверта.
- Ти снилась мені, як троянді сниться краплина роси, - промовила п’ята.
-Я виглядала тебе, як вишневий садок виглядає соловейка, - сказала шоста.
А сьома нічого не сказала. Вона роззула матусю й принесла їй води у ночвах – помити ноги.
- Яка з дочок проявила щирі почуття до матері?
5. «Родинне дерево»
- Діти, всі ви, готуючись до цієї бесіди, виконали домашнє завдання – виготовили родинне дерево. Ви помітили, що основу кожного роду складають пращури – бабусі і дідусі. Це найстарші люди в родині, які заслуговують на любов, подяку, шану й підтримку кожного члена родини.
- Ось послухайте ще одне оповідання В.Сухомлинського «Комірчина для дідуся» :
«Захворів Юрасиків дідусь, лежить і кашляє. Мати й тато мовчазні такі.
Одного разу приходить Юрко з дитячого садка, бачить: закопує тато стовпи біля хати.
- Що це ви будуєте, тату? – питається Юрко.
- Комірчину до хати прибудовую. Дідусь в комірчині житиме…
Юрко узяв маленьку лопатку, пішов на город, сів серед картоплиння й копає ямку.
- Що це ти копаєш, Юрасику? – питається батько.
- Та землянку будую…
- Навіщо тобі землянка?
- А ви з матір’ю житимете в ній, як постарієте…
В.Сухомлинський
-Який невдалий приклад дав батько синові?
-Чому навчив Юрко батька?
-Перелічіть основні, на вашу думку, людські якості, необхідні членам родини, щоб у ній завжди були мир і злагода.
6.Асоціативний кущ
любов ---------- Родина -------------дружба
поступливість взаєморозуміння….
- Яка з цих якостей необхідна вашій родині найбільше?
- Подумайте й розкажіть, як ви можете допомогти своїй родині набути цю якість
- Підтвердіть прикладами з життя, що жити у дружній і міцній родині – це щастя.
- -Якщо людина живе у дружній родині, як це вплине на її майбутню сім’ю?
7.Словесне малювання
-Уявіть,що всі люди Землі почали святкувати свято Дружної родини. Намалюйте, як це свято відбуватиметься у вашій родині.
8.Підсумки
Педагог на дошці вивішує плакат – велике серце. Це серце щасливої родини. Діти мають перелічити скарби цього серця (роблять написи маркером)
- Отже, давайте змалюємо модель дружної, щасливої родини.(…)
- Яка відповідальність перед батьками лежить за виховання дітей як майбутніх членів власної сім’ї?
- Є таке прислів’я: « Щаслива родина – міцна країна». Як ви його розумієте?
9. Завдання додому
1) Намалювати чарівний талісман щастя для своєї родини і розказати про те, як він допоможе вашій родині
2)Завести зошит «Щаслива родина», в який записувати усі щасливі моменти з життя родини та приклади власного внеску в формування дружніх стосунків у сім’ї.
Немає коментарів:
Дописати коментар